Strategic Approaches to Trademark Management at Polish Universities

Authors

  • Magdalena Rutkowska-Sowa Department of Intellectual Property Law, Faculty of Law, University of Białystok

DOI:

https://doi.org/10.15290/eejtr.2024.08.01.08

Keywords:

trademark, university, bylaws, strategy

Abstract

This study examines the role of registered trademarks in university branding, focusing on the Polish context. It explores the initial steps Polish universities take in trademark management, the regulations they adopt, and the challenges unique to this environment. The topic has not yet been the subject of a comprehensive evaluation within Polish academic doctrine. This research is based on a qualitative analysis of legal frameworks, institutional practices, and documented experiences of Polish universities in the area of trademark management. The potential of trademarks as tools for institutional branding, protection, and revenue generation is often underestimated or overlooked in the strategic planning of Polish higher education institutions. While Polish universities have developed resources to manage their trademarks effectively, including experienced administrative teams, access to legal expertise, and a growing awareness of intellectual property, this potential remains underutilized. Polish universities often rely on public funding or historical prestige, reducing the urgency to actively engage in trademark strategies. This reliance leads to minimal exploration of potential market opportunities, such as partnerships, licensing agreements, or branded merchandise. Without external pressures, Polish institutions seldom capitalize on the competitive advantages that effective trademark management could provide. To unlock the potential of trademark management, Polish universities must adapt to or create market needs by demonstrating their trademarks' value. Strategies include engaging external partners, strengthening alumni networks, and using branding to attract international stakeholders. Institutions like Jagiellonian University provide a model for standardized trademark management, aligning with global trends where universities are both academic and entrepreneurial hubs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Magdalena Rutkowska-Sowa, Department of Intellectual Property Law, Faculty of Law, University of Białystok

    Department of Intellectual Property Law,
    Faculty of Law, University of Białystok, Poland m.rutkowska@uwb.edu.pl 
    ORCID 0000-0002-9457-0375

References

Act of 16 April 1993 on combating unfair competition (ustawa z dnia 13 kwiernia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, T.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1233).

Act of 20 July 2018 The Law on Higher Education and Science (ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, T.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 124).

Act of 30 June 2000 on Industrial Property Law (ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej, T.j. Dz.U. z z 2023 r. poz. 1170).

Annex to Order No. 106/2021 of the Rector of Poznań University of Economics and Business dated December 17, 2021, "Principles for the Use of Trademarks of Poznań University of Economics and Business” (Załącznik do Zarządzenia nr 106/2021 Rektora UEP z dnia 17 grudnia 2021 roku Zasady korzystania ze znaków towarowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu).

Annex to Order No. 106/2021 of the Rector of Poznań University of Economics and Business dated December 17, 2021, "Principles for the Use of Trademarks of Poznań University of Economics and Business." (Załącznik do Zarządzenia nr 106/2021 Rektora UEP z dnia 17 grudnia 2021 r., Zasady korzystania ze znaków towarowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu).

Annex to Order No. 25/2011 of the Rector of AGH dated September 30, 2011, Regulations on the Protection, Use, and Commercialization of Intellectual Property at AGH University of Science and Technology named after Stanisław Staszic in Kraków (Załącznik do Zarządzenia Nr 25/2011 Rektora AGH z dnia 30 września 2011 r., Regulamin ochrony, korzystania oraz komercjalizacji własności intelektualnej w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie).

Annex to Order No. 93/2022 of June 29, 2022, Regulations for making trademarks of the Wrocław University of Economics available for use” (Załącznik do Zarządzenia Nr 93/2022 z dnia 29 czerwca 2022 r. Regulamin udostępniania do korzystania znaków towarowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu).

Nice Classification (2024). https://euipo.europa.eu/ec2/.

Order No. 33 of the Vice-Chancellor for the Medical College, dated November 13, 2024, on the introduction of the Regulations for making the trademarks of the Jagiellonian University - Collegium Medicum available to external entities and the filing of new trademarks of the Jagiellonian University - Collegium Medicum by the organizational unit of JU CM (Zarządzenie nr 33 Prorektora ds. Collegium Medicum z 13 listopada 2024 roku w sprawie: wprowadzenia Regulaminu udostępniania podmiotom zewnętrznym znaków towarowych Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum oraz zgłaszania nowych znaków towarowych Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum przez jednostkę organizacyjną UJ CM)

Order No. 98/2017 of the Rector of the Poznań University of Life Sciences dated September 20, 2017, „Regulations for Making Trademarks of the Poznań University of Life Sciences Available to External Entities (Zarządzenie nr 98/2017 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu z dnia 20 września 2017 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu udostępniania podmiotom zewnętrznym znaków towarowych Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu).

Pietrzyk-Tobiasz, B. (2014). Trade mark as a branding tool for third generation university. Torun International Studies, 1(7), 77-86.

Promińska, U. (2014). In E. Nowińska, U. Promińska & K. Szczepanowska-Kozłowska, Własność przemysłowa i jej ochrona. Warszawa: LexisNexis Polska.

Resolution No. 117/2021/XXV of the Senate of Gdańsk University of Technology dated May 19, 2021, on the introduction of the Regulations for the Management and Commercialization of Intellectual Property at Gdańsk University of Technology (Uchwała Senatu Politechniki Gdańskiej nr 117/2021/XXV z 19 maja 2021 r. w sprawie: wprowadzenia Regulaminu zarządzania i komercjalizacji własności intelektualnej na Politechnice Gdańskiej).

Resolution No. 145/2017/2018 of the Senate of Częstochowa University of Technology dated December 13, 2017, Regulations on Intellectual Property Management (Uchwała Senatu Politechniki Częstochowskiej Nr 145/2017/2018 z dnia13 grudnia 2017 r., Regulamin zarządzania własnością intelektualną).

Resolution No. 196/L/2022 of the Senate of WUT dated April 27, 2022, Regulations on the Management of Copyrights, Related Rights, and Industrial Property Rights and Principles of Commercialization at Warsaw University of Technology (Uchwała nr 196/L/2022 Senatu PW z dnia 27 kwietnia 2022 r., Regulamin zarządzania prawami autorskimi, prawami pokrewnymi i prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji na Politechnice Warszawskiej).

Resolution No. 22/2018 of the Senate of Maritime University of Szczecin dated October 24, 2018, on the adoption of the "Regulations on Intellectual Property Management and Knowledge Commercialization at Maritime University of Szczecin" (Uchwała nr 22/2018 Senatu Akademii Morskiej w Szczecinie z dnia 24 października 2018 r. w sprawie uchwalenia „Regulaminu zarządzania własnością intelektualną i komercjalizacji wiedzy w Akademii Morskiej w Szczecinie”).

Resolution No. 51/2020 of the Senate of Rzeszów University of Technology named after Ignacy Łukasiewicz dated November 26, 2020, on amendments to the Regulations on the Management of Copyrights, Related Rights, Industrial Property Rights, and Principles of Commercialization at Rzeszów University of Technology (Uchwała nr 51/2020 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie zmian w Regulaminie zarządzania prawami autorskimi, prawami pokrewnymi i prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji w Politechnice Rzeszowskiej).

Resolution No. 6/2020 of the Senate of Silesian University of Technology dated January 25, 2021, on the adoption of the Regulations on Intellectual Property Management at Silesian University of Technology (Uchwała nr 6/2020 Senatu Politechniki Śląskiej z dnia 25 stycznia 2021 r. w sprawie uchwalenia Regulamin zarządzania własnością intelektualną na Politechnice Śląskiej).

Resolution No. 93/XI/XVI/2021 of the Senate of Białystok University of Technology dated June 24, 2021, on the adoption of the "Regulations on Intellectual Property Management at Białystok University of Technology" (Uchwała nr 93/XI/XVI/2021 Senatu Politechniki Białostockiej z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie uchwalenia „Regulaminu zarządzania własnością intelektualną w Politechnice Białostockiej”).

Rutkowska-Sowa, M. (2018). Oznaczenia indywidualizujące uczelnię – zasady ochrony i korzystania. Wydawnictwo Prymat.

Skalnicka, P. (2013). Koniec z gadżetami? UJ zamierza chronić swoją nazwę i herb. Wyborcza.pl. https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,14468028,koniec-z-gadzetami-uj-zamierza-chronic-swoja-nazwe-i-herb.html.

Skubisz, R. (2017). In R. Skubisz (Ed.), System Prawa Prywatnego: Prawo własności przemysłowej (vol. 14a). Warszawa: CH Beck.

Stradley, B. (2019). Universities and Trademarks: Let’s Get Down to Business!. https://www.stradley.com/.

TMView database. https://www.tmdn.org/tmview/#/tmview.

WIPO (2010). Management of academic intellectual property and early stage innovation in countries in transition. https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_transition_2.pdf.

Downloads

Published

2024-12-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

Strategic Approaches to Trademark Management at Polish Universities. (2024). Eastern European Journal of Transnational Relations, 8(1), 83-94. https://doi.org/10.15290/eejtr.2024.08.01.08