On the Unity of Nature in the Context of Bialowieza Forest - A Philosophical Perspective

Authors

  • Katarzyna Doliwa University of Bialystok, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15290/eejtr.2018.02.01.03

Keywords:

pantheism, unity of nature, ecophilosophy, Arne Naess, Bialowieza Forest

Abstract

The objective of the paper is to present philosophical positions arguing the unity of nature: from the pantheistic doctrine of the Stoics and the version of pantheism proposed by G. Bruno and B. Spinoza, through the Leibniz concept which assumes that every element of nature is spiritual and capable of intentional actions, to contemporary doctrines. One of the concepts – the “deep ecology” of A. Naess, emphasizes the need for the subjective treatment of every element of nature – people, animals and plants; it postulates the specific equality of all species. The assumptions of eco-philosophy are perfectly in line with the findings of contemporary nature researchers proving that the bonds between individual elements of a given ecosystem are deeper than previously assumed, forming a complex multi-level network. A violation of the precisely developed balance can have far-reaching negative effects including for humankind. Modern philosophers stress that people responsible for shaping ecological policy should aim at protecting entire ecosystems, and they should ensure the maintenance of its balance. This philosophical message can be dedicated especially to the politicians responsible for the decision on the unprecedented logging of the Bialowieza Forest.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Katarzyna Doliwa, University of Bialystok, Poland

    PhD in Law, assistant professor at the Department of Philosophy and History of Law, Faculty of Law, University of Bialystok. Her main scientific interests focus on philosophy of law and logical semiotics.

References

Albińska, E. (2005). Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Copleston, F. (1958). History of Philosophy, v. IV, Descartes to Leibniz. London: Search Press, New Jersey: Paulist Press.

Czerwiński, G. (2005). Przyroda dzika – przyroda romantyczna. Czy można potraktować romantyków jako dziewiętnastowiecznych rzeczników filozofii ekologicznej? Dzikie Życie, 132(6).

Gut, P. (2004). Leibniz. Myśl filozoficzna w XVII wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Jarzębiak, J., (2010). Zarys teologii stoickiej, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Philosophica 23, 173-192.

Justyńska, I., Justyński, J. (2013). Historia myśli socjologiczno-ekonomicznej. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kiełczewski, D. (2001). Ekologia społeczna. Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko.

Konstytucja Szwajcarii, tytuł III, displayed at: http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/szwajcaria.html

Korbel, A. J. (2001). O przyrodzie i człowieku. Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.

Korzeniowska, K., Pawłowska, D., Kopeć, J., Makarenko V., Mierzejewski, M., Ochota, R., Uhlig, D., Wajrak, A., Wyrok na puszczę, displayed at: https://infografiki.wyborcza.pl/wyrok-na puszcze/desktop.html?utm_source=SARE&utm_medium=email&utm_campaign=puszcza

Magee, B. (2016). The Story of Philosophy. Dorling Kindersley Publishing.

Matczak, P. (2000). Problemy ekologiczne jako problemy społeczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Naess, A., Haukeland, P. I., (2008). Life’s Philosophy: Reason and Feeling in a Deeper World. Athens and London: University of Georgia Press.

Naess, A. (1993). Spinoza and the deep ecology movement. Eburon Academic Publishers. Singer, P. (1975). Animal Liberation: A New Ethics for our Treatment of Animals. New York: Review/Random House.

Old Testament, Standard English Version, displayed at: http://biblehub.com/genesis/1-28.htm

Skolimowski, H. (1993). Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia. Warszawa: Pusty Obłok.

Skolimowski, H. (1992). Nadzieja matką mądrych. Eseje o ekologii. Warszawa: Akapit Press.

Skolimowski, H. (1991). Ocalić Ziemię - Świt filozofii ekologicznej. Warszawa: Wydawnictwo K. Staszewskiego.

Święczkowska, H. (1998). Harmonia Linguarum. Język i jego funkcje w filozofii Leibniza. Białystok: Wydawnictwo UwB.

Tatarkiewicz, W. (1995). Historia filozofii, t. 2. Warszawa: PWN.

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1840, ze zm.). displayed at: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971110724/U/D19970724Lj.pdf

Witoszek, N., Brennan, A. (Eds.). (1999). Philosophical Dialogues: Arne Næss and the Progress of Ecophilosophy. New York, Oxford: Rowmann and Littlefield Publishers, Inc. Lanham, Boulder.

Wohlleben, P. (2017). Duchowe życie zwierząt. Kraków: Otwarte.

Wohlleben, P. (2017). Nieznane więzi natury. Kraków: Otwarte.

Wohlleben, P. (2016). Sekretne życie drzew. Kraków: Otwarte.

De Waal, F. (2016). Are We Smart Enough to Know How Smart Animals Are? New York: W. W. Norton & Company.

De Waal, F. (2014). Evolved Morality. The Biology and Philosophy of Human Conscience. Leiden, Boston: Brill.

De Waal, F. (2013). The Bonobo and the Atheist. In Search of Humanism Among the Primates. New York: W. W. Norton & Company.

Waloszczyk, K. (1996). Kryzys ekologiczny w świetle ekofilozofii. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.

Downloads

Published

2018-06-30

Issue

Section

Comments, essays, varia

How to Cite

On the Unity of Nature in the Context of Bialowieza Forest - A Philosophical Perspective. (2018). Eastern European Journal of Transnational Relations, 2(1), 39-51. https://doi.org/10.15290/eejtr.2018.02.01.03